Het zijn vaak enigszins verloren plekken en al te gewone, banale dingen, die de aandacht trekken van Gies Backes (Venlo, 1977). Een ouwe caravan, een deels overwoekerde motorboot, een rijtje afvalcontainers, een gehavend stuk vloer, een perk agaven. Door de bijzondere penseelvoering herkenbaar, maar niet fotografisch scherp geschilderd in zich enigszins terugtrekkende kleuren. Mensen lijken er net voor de komst van de schilder te zijn vertrokken. Onwillekeurig stelt de kijker er zich geen galakleding bij voor. Bij een tentoonstelling werd zijn werk ooit aangekondigd als ‘romantiek van stilstand en verval’. Zo brengt Backes nieuwe verhalen in de wereld over het gewone, het alledaagse, met voldoende vrije ruimte voor de kijker. Voor deze eerste uitgave over zijn werk praat hij met auteur Kees Verbeek over zijn werk en wat hem beweegt: ‘Het zijn ontzettend fijne plekken om een tijdje rond te hangen.’ Fietsend door geboortestad Venlo op zoek naar die plekken, stuiten ze op belangwekkende associaties. Kunstrecensent Mischa Andriessen plaatst in zijn bijdrage aan dit boek Backes’ werk in een bredere context.
new
Al verkrijgbaar vanaf € 19,50.
Aanbieder | Prijs | ||
---|---|---|---|
1 nummer voor € 19,50 | Bestellen |
Het reizen en onderzoeken, het herbeleven is van alle tijden. Zo reist ook Gijs Dragt, op de Noordwest-Veluwe, in de voetsporen van drie beeldend kunstenaars. Concrete aanleiding voor zijn foto’s zijn de schilderijen die Jos Lussenburg, Ben Viegers...
Buitenman schildert een eigen wereld, een wereld die niet zozeer een vlucht uit de realiteit is, maar eerder een optimistisch tegenbeeld van de bestaande wereld. Het is verleidelijk om de doeken van Buitenman als utopieën zien. Plaatsen die niet bestaan,...
Het werk van de Haagse schilder Sebastiaan Spit draait in belangrijke mate om het spanningsveld tussen fixatie en veranderlijkheid. Wekenlang kan Spit bezig zijn met het vastleggen van een enkel ogenblik. In zijn geval is dat vrijwel altijd een specifiek...