Wie Diederik Gerlachs werk als nostalgisch of melancholisch bestempelt mist een of meer facetten. Ik zie in zijn schilderijen niet een zich terugtrekken in het verleden en zeker geen zwelgen erin. Waarmee 'nostalgie' als dekkende term is afgewezen. Melancholie dan? Dat begrip reikt verder, omdat daarin iets steekt van pijn en prikkel om de droom te willen pakken en ombuigen, hem te willen doorgronden en sturen. In een artikel over André Gide vond ik een toepasselijker aanduiding: 'wezenseenheid met de voorbijgaande tijd'. De schrijver maakt zich bondgenoot van de tijd in plaats van die te willen bedwingen of eraan te willen ontsnappen. Deze houding lijkt sterk op die van Gerlach.
new
Al verkrijgbaar vanaf € 12,50.
Aanbieder | Prijs | ||
---|---|---|---|
1 nummer voor € 12,50 | Bestellen |
Beelden die je raken en bijblijven. Dit jubileumboek van de Stichting Haagse Beeldende Kunst en Kunstnijverheid geeft een indringend overzicht van 90 Haagse kunstenaars die de ruimte verkennen, vervormen en verfraaien. Ruim 400 kleurenafbeeldingen vatten...
Gamal Ez is in Alexandrie (Egypte) geboren. Hij kreeg een opleiding in een traditionele schilderkunst, maar besloot naar Nederland te gaan om zich te verdiepen in de moderne westerse kunst. Daar volgde hij een opleiding aan de Koninklijke Academie in...
Een nieuw boek met recent werk van beeldhouwer Jan Snoeck (1927). In deze publicatie boek worden voor het eerst de nieuwe glasbeelden van Jan Snoeck getoond en ook zijn meest recente werken van papier. Aanvankelijk werkte Snoeck met de materialen steen,...