Op de vermaarde Bescheurkalender (1973-1986) van Kees van Kooten en Wim de Bie, publiceerde de eerstgenoemde af en toe een zogenaamde Haikoot. Haikoots waren en zijn schatplichtig aan de haiku – de Japanse versvorm van zeventien lettergrepen, gewoonlijk...
ALLE MODERMISMEN OOIT, Kees van KootenIk ben mijn eigen bananenschil,’ schrijft Kees van Kooten in een van deze verhalen. Of het nu gaat om de installatie van een nieuwe keuken, de aanschaf van een uitneembare autoradio of het maken van pasfoto’s...
Jarenlang hekelde Van Kooten in zijn columns voor de Haagse Post moderne tijdsverschijnselen en modieus taalgebruik. In venijnige mono- en dialoogjes legt Van Kooten op briljante wijze de clichématige taal van obers, interviewers, managers, verkopers,...
Een hilarisch zelfportret in twee keer veertig verhalen Nog niet zo lang geleden zei Kees van Kooten in een interview: ‘Een biografie is niet meer nodig, ik heb alles zelf verteld. Ik ga de rest van mijn leven veel liever lezen dan schrijven.’ Ter...
Kees van Kooten stelt zijn verderkijker scherp op de digitale media, het papieren boek, ons aleer handschrift, de pornoficatie van de samenleving, zijn eigen diensttijd, de wereld der insecten, de achteruithollende welleendheid, het hotelwezen, de jaarlijkse...
In Hartstochtjes laat Kees van Kooten zien hoe schilderijen, boeken, muziek, cartoons en vele historische gebeurtenissen onlosmakelijk verbonden zijn geraakt met zijn persoonlijke herinneringen en verbeelding. Een houtsnede van Frans Masereel kust een...
Wie is de leukste man ter wereld? Voor Kees van Kooten was dit jarenlang geen vraag maar een weet. De leukste man was Woody Allen. Toevallig (of niet?) vertaalde Van Kootens vrouw Barbara de filmscripts van Allen en bracht hem in Amerika een bezoek. Bij...